onsdag 17. desember 2014

Om blogging i kunst og håndverk


Blogging i kunst og håndverk kan være med å styrke elvenes digitale ferdigheter og samtidig få elevene til å presentere sine arbeider for andre, reflektere over og dokumentere de valg som er tatt underveis, samtidig som de kan kommunisere med andre. I dette ligger også verdifulle tilbakemeldinger og mulighet til å vurdere andres arbeider som kan gi ytterlig læring. Jeg har tatt utgangspunkt i dette på ungdomstrinnet.

Blogging kan i tillegg gi elevene bevissthet om hva lovene sier om opphavsrett, personvern og kildekritikk. Dette er også noe som er nedskrevet i LK06 som noe elevene skal lære om. På utdanningsdirektoratets sider i læreplanen for Kunst og Håndverk står det under den grunnleggende ferdigheten å kunne bruke digitale verktøy at:

Å kunne bruke digitale verktøy i kunst og håndverk er viktig for å søke informasjon og for selv å produsere informasjon i tekst og bilder. Produksjon av digitale bilder står sentralt i elevenes arbeid med foto, skanning, animasjon, film og video. I denne sammenheng inngår holdninger til kildekritikk, personvern og kjennskap til regler om opphavsrett. Multimedier inngår i presentasjon av egne og andres arbeid. Kunnskap om estetiske og digitale virkemidler er avgjørende for bevisst kommunikasjon
Det å kunne bruke blogg vil derfor styrke den digitale ferdigheten til elevene mener jeg.

Det er også andre felt en digital kompetanse som styrkes ved å skrive blogg. Du har selvfølgelig den grunnleggende ferdigheten å skrive, men jeg tenker mer på det å få et bevisst forholdt til design. Dette avhenger selvfølgelig hvilke kriterier og oppgaver som blir gitt eleven som blogger, men i denne sammenheng har man en unik mulighet til å få arbeidet med blant annet bildebehandlingsprogrammer. De kan derfor arbeide digitalt med sitt eget design for bloggen. Under visuell kommunikasjon i LK06 er dette listet opp som et av kompetansemålene: Eleven skal etter opplæring kunne bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogrammer. Et annet kompetansemål som støtter denne form for arbeid med eget design er at eleven skal kunne stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer. Jeg tenker spesielt her på arbeid med egen logo og mønster som design på bloggen.

Eleven skal kunne vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill. Dette er et annet kompetansemål, og her vil jeg trekke ut spesielt det med å vurdere dette med nettsteder. Elever som blogger vil få en bredere erfaring med hvilket budskap som de ønsker å formidle gjennom sin egen blogg og gjennom medelevers blogg.


Et annet aspekt med dette å blogge er dette med netthets og mobbing. I dannelsesprosessen av barn til voksne er det viktig at elevene lærer seg å gi hyggelige og saklige kommentarer på nett, i dette tilfelle blogg, som det forventes ute i den virkelige verden. 

Kilder: 
Gilje, Ø., Kallestad, T. & Lepperød, J. 2013. Kunst håndverk teknologi og design. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. Bergen.

Utdanningsdirektoratet. Læreplan for kunst og håndverk. Lokalisert på:
http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=-1654775316


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar