Om grafikk generelt
Et materiale som er
bearbeidet og som kan brukes flere ganger til et avtrykk, gir et grafisk
produkt. Det er også flere former av denne typen kunstverk, der hvert eneste
avtrykk er et originalt kunstverk.
De fire hovedgruppene
innenfor grafikk kalles høytrykk, dyptrykk, plantrykk og sjablontrykk.
Høytrykk kjennetegnes ved at det er de
opphøyde partiene som gir trykk. De vanligste høytrykk er tresnitt, trestikk og
linoleumssnitt.
Tresnitt er den eldste av disse teknikkene, og i denne
teknikken bruker man veden lengderetning.Til dette er det harde tresorter som
er best egnet. Treets egen struktur som for eksempel årringene kan utnyttes som
struktur i det ferdige produktet.
Trestikk er en teknikk
der endevedplaten brukes. Denne teknikken gir rom for et mer detaljert bilde
Linoleumssnittet har
jeg beskrevet i et tidligere blogginnlegg, og er et trykk fra en
linoleumsplate. Det gir en jevn overflate fordi det ikke er noe struktur i
platen, og den er ideell formarkerte mønster.
Dyptrykk er den andre gruppen
innenfor trykk. Her er det fordypningene som er grunnlaget for trykket.
Fordypningene er enten gravert eller etset inn i fortrinnsvis en plate av
metall. Kobberstikk, koldnål, mezzotint,
etsing, akvatint, sukkerakvatint, metalltrykk og digitalt dyptrykk er de
mest brukte blant mange teknikker.
Kobberstikk gir
mulighet for tynne linjer og detaljer. Det er mulig å oppnå gråtoner ved å
bruke skravering, mens linjen i seg selv er avgrenset og spisse i begge ender.
Koldnål har jeg ikke
prøvd, men det er beskrevet som om man med en stålnål pløyer metallet. Det gir
en loden linje.
De andre teknikkene
kan dere lese mer om i kunstverkets bok om grafikk, skrevet av Kjell Johansson,
der jeg også har hentet resten av teorien i dette innlegget fra.
Plantrykk er ikke basert på
relieff som i de to andre nevnte teknikkene. Den mest kjente teknikken innenfor
plantrykk er litografi som bruker prinsippet om at fett og vann avstøter
hverandre. Bunnmateriale for et slikt trykk er en stein, og kalkstein er nevnt
som best egnet. Steinen slipes helt plan og må være fri for fett. Motivet males
så på med en fettholdig medium. Steinen
må hele tiden holdes fuktig, og så bruker man en valse til å påføre farge.
Fargen fester seg der det fettholdige
mediumet sitter, og blir avvist av vannet ellers. Det er klart når arket legges
på. Det kreves et stort trykk under pressen i denne metoden.
Silketrykk er nevnt
som et sjablontrykk, og her er
poenget at tekstilen blir behandlet slik at det er noen partier der trykkfargen
slipper igjennom. Papiret legges under et oppspent tekstil i ramme som er
behandlet da med for eksempel lim, lakk, sjablonger eller plastfilm. Fargen
dras så ved hjelp av rammen over tekstilen, og setter farge på arket der
tekstilen ikke er maskert.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar